Přeskočit na hlavní obsah

Jméno otce, prosím!


Το όνομα του πατέρα σας, παρακαλώ.“ Jméno vašeho otce, prosím. Asi nejčastější a úplně první věta, kterou uslyšíte, když jdete na řecký úřad. Bez toho nemůžete dostat papíry. Po tom, co jim řeknete, že teda tatínek se jmenuje tak a tak, jeho datum narození, atd, atd, tak vás všude zaevidují s tatínkovo jménem, prakticky vás přejmenují tím, že k vašemu (úřednímu?) jménu přidají patronymum. Pro Středoevropany nepochopitelné. „Proč po mě sakra chtějí jméno otce? Co je jim do toho?“ jako bych je slyšela. Pravdou je, že to má co do činění s pravoslavným náboženstvím. Možná jste něco podobného slyšeli v souvislosti s Ruskem, no tak v Řecku to funguje podobně.

Po příjezdu do hotelu mi bylo oznámeno, že jsem prý nedala včas vědět v který den přesně přijedu (HAHAHA, s tím učetním jsme si psali co týden a věděl o tom s 2 měsíčním předstihem, nevermind), a že pro mě nemají nic připraveného, proto zůstanu pár dní bydlet v hotelu. Ok, no tak proč ne, přece jenom jsem tohle docela ocenila. Manažer si se mnou hned na následující den v 18 hodin dohodl schůzku, a že všechno v klidu prokonzultujeme.
Následující den zase začala cesta do spárů pekla (čtěte úřadů). Kamarádka pro mě přijela a jely jsme raději na jiný úřad, kde budou snad počítače rychlejší a fronty menší. Po chvilce jsme našli poměrně zachovalou hezkou budovu (rozhodně hezčí než ta den předtím). Vešly jsme a OUHA „Τρίτη ΚΛΕΙΣΤΌ“ v úterý zavřeno. Prosím pěkně PROČ?! Proč zrovna úterý? Pro nás všechny v Evropě normální pracovní den? K sakru! A bez tutoho papíru samozřejmě nelze vyřídit zbytek. Ani si (legálně) koupit auto, pronajmout byt. Ani nic. Kamarádka už musela do práce, a já bydlela v koutě všech koutů, daleko od města, takže jsem si sama na jiný úřad zajet nemohla.
Schůzka s manažerem, která měla být v 6, pak v půl 7 a nakonec pak v 7, prostě Řekové, normální. Mojí situaci s papíry se zasmál a pak dodal: „Do konce týdne ať máš ty papíry hotový. A nenech se.“ Nechápala jsem, co myslí tím nenech se. Heh, velmi rychle jsem to však pochopila.

Následující den jsme konečně vyřídili ΑΦΜ (daňové identifikační číslo)!! A následovala cesta za dalším dokumentem, kterým byla ΑΜΚΑ. K té je zapotřebí mít občanku, pas, rodný list v řečtině a samozřejmě ΑΦΜ. Pán za přepážkou si prohlédl můj pas a občanku a pak můj rodný list. Začal v řečtině, že prý kde mám apostilu? (apostila = doložka, náhrada superlegalizace, ověření ostatních razítek a platnosti dokumentu) Odpověděla jsem mu, že mi na našem ministerstvu zahraničních věcí sami řekli, že to není v rámci EU (která v Řecku nejspíš nefunguje) potřeba, že mi prostě musí uznat ten soudně ověřený řecký rodný list, opatřený tlumočnickou doložkou a razítkem, kterým mi právě mával před nosem a opakoval „kde je ta apostila, kde je apostila??“ Mrzutý úředník mi hodil s občankou na pult, až se rozletěla a dopadla na zemi v půlce chodby. Papíry po mně hodil podobným způsobem a kamarádce Řekyni řekl, ať si ta holka sežene apostilu. No tak ok, třeba mi to dají na konzulátu tady v Heraklionu. Jenže taková apostila se vyřizuje prosím pěkně na českém ministerstvu vnitra, a to pouze v Praze. Musela bych si teda zaplatit letenky a letět tam a zpátky. Kamarádka začala hned obvolávat známé právníky, co by mi mohli nějakým způsobem to razítko opatřit nebo nahradit, ale marný. Byla jsem zoufalá, hladová, unavená a v šoku. Účetní v hotelu mi poradil, ať to zkusím v jiných městech, že kdyžtak zavolá nějakému kamarádovi, co zná jiného kamaráda, jehož bratranec dělá na tomhle úřadě támhle v tom městě a nějak to zařídíme. (typicky takhle funguje Řecko)

Druhý den jsme jely (opět s mou kamarádkou, která to stále nevzdala a jezdila za mnou a se mnou přes půlku ostrova, ačkoliv pracovala 28 dní v měsíci) do Gouves. Tam seděla v kanceláři milá paní, Řekyně, která se ihned dala do řeči s mojí kamarádkou, která ji vysvětlila, co potřebuju. Paní na mě začala velmi laskavě mluvit anglicky a požádala mě o ten rodný list. Listovala ve všech těch kopiích občanky, pasu, AΦΜ, prohlášení od hotelu a pak se zastavila u toho rodného listu. DO PRČIC, zoufale jsem si pomyslela. V tu chvíli dostala moje kamarádka úžasnej nápad. „Η φίλη μου μιλάει ελληνικά!!“ (Moje kamarádka mluví řecky). Paní se na mě podívala a začala se mnou konverzovat. Byla tak nadšená, že ten rodný list odložila a ptala se mě, co mě do Řecka přivedlo, co na to říkají rodiče, když jsem tak mlaďounká, a že je moje řečtina moc dobrá. (Řekové hodně oceňují, když se cizinci naučí jejich řečí, to nebyl jen případ této paní.) Pak se otočila zpět k rodnému listu, následně něco zamumlala… „apostila… jo tady je nějaký razítko“ a o pár minut později mi vystavila ΑΜΚΑ!!! Opadlo ze mě neskutečný napětí a stres, pak už jsme šly jen vyřídit pojištění, což už bylo podobné jako u nás v Česku, a měla jsem ho během pěti minut. (Na tom úřadě 30km od hotelu jsme btw potkali toho účetního (jo, ten ostrov je FAKT SAKRA malej) Tehdy jsem 3 dny z nervů skoro nic nesnědla, přežívala jsem jen na nějakých sušenkách, brambůrcích a pečivu (a tady začala moje alopecie hehe).

Po tom, co jsem měla papíry, už mě mohli oficiálně zaměstnat a já se měla stěhovat do mého bytu (čtěte vězeňská cela nebo zablešinec, ne počkat, to je ještě moc milý), ovšem to je na tak dlouhý povídání, že to radši nechám na příští článek.

Kdyby vás cokoliv napadlo, o čem se chcete dozvědět, jak v Řecku funguje, klidně mi to napište do komentářů nebo do zpráv. Spousta z vás mi jich už napsalo hromadu, tak se pokusím je nějak zakomponovat do příštích článků 😊




Komentáře

  1. Tak to rozhodně nebyl jednoduchý začátek :-) někdy se do Řecka chystám, hlavně památky, ale vzhledem k tomu, že stíhám tak tři místa do roka, vidím to nejdříve na 2022 :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to by mě asi nikdy nenapadlo. A jako teda moc nevím, co bych na tvém místě dělala, protože já jméno otce neznám. Matka mě s ním nikdy neseznámila a on nás opustil, když jsem ještě nebyla na světě. Ona ho zná, asi se s ním i párkrát stýkala, ale nechtěla, abych ho poznala já. Zajímavé. Je teda pravda, že mi ten mužský vzor chybí. Na druhou stranu ale umím spoustu chlapských věcí. Třeba servis šroubového kompresoru, který máme doma po dědovi. :)

    OdpovědětVymazat

  3. V Řecku je jistě velice hezky, ale my jsme letos s přítelem byli na dovolené v Itálii. Na cestu jsme si koupili nové trekové batohy, které mají moderní design a velký úložný prostor, přičemž se velice dobře nosí na zádech. Při našich cestách po poznávání místních památek se nám opravdu osvědčili.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Byt hrůzy aneb tvůj nový domov

Na začátek bych jen chtěla podotknout, že se tímto článkem v žádném případě nesnažím poškodit jméno hotelu, z toho důvodu ani nezmiňuju konkrétní jména. Píšu to spíš jen jako varování, jak to může být s prací v zahraničí, a že ne všemu se dá věřit, kord, když jedete na vlastní pěst, bez agentury či cestovky. Tahle situace pro mě byla trochu traumatická a v tomto článku se zdeka nedá vyjádřit reálná skutečnost. Jsou zkrátka věci, který byste si nejradši občas vymazali z hlavy. Co můžu ale s jistotou říct je, že mi tahle zkušenost strašně moc dala, otevřela oči a naučila mě se osamostatnit, nešílet, nezoufat, nevzdávat se, hned nebrečet a nehroutit se. Takže většina papírů hotová, následovalo podepsání smlouvy. Tak jsem se na to těšila, že mi bylo úplně jedno, že je to celý v řečtině a rozumim tak půlce toho, co je tam napsaný. Stala jsem se oficiálně zaměstnancem hotelu. (Pro ty z vás, co to neví nebo nepostřehli, pracovala jsem na pozici recepční a Guest Relations Agent.) Den

Práce a život na Krétě - šok, radost, noční můra?

Pracovní podmínky v řeckém zaměstnání na ostrově v hlavní turistické sezóně...  ...se většině Čechů budou zdát snad až nereálné. Práce 30 dní v měsíci, s jedním, maximálně dvěma dny volna, až ve 40 stupňovém vedru, 8-12 hodin, a takhle pořád dokola od dubna do konce října. Pak následuje zima. Buďto jste si našetřili dost přes léto a můžete v zimě cestovat, odpočívat a pobírat podporu od státu, v opačném případě musíte v tomto koloběhu pokračovat a třeba jít pracovat na olivové plantáže. Pokud jste měli zrovna smůlu a váš dědeček nevlastnil a tudíž vám nemohl odkázat žádná olivová pole, abyste mohli vy zaměstnávat ostatní na jejich obdělávání, budete muset opět poslouchat řeckého šéfa. A řeknu vám, to nebývá žádný med. Opět se vracím do roku 2019. Pokusím se vám přiblížit mé běžné pracovní dny v hotelu v Řecku v hlavní turistické sezóně. Článek může sloužit i jako otevření očí, že ne vždy se všechno zdá tak růžové jako v dovolenkovém ráji. Hotel, ve kterém jsem pracovala se prezentoval

Řecké lásky

  Řecké lásky – vydrží Češka chodit s Řekem a naopak? Než začnu s touto mou osobní kategorizací, ráda bych podotkla, že ne každý Řek se dá zařadit do níže zmíněné kategorie a že existují i opravdu hodní a pozorní jedinci. Tak jako v Česku a všude možně ve světě, i v Řecku jsou lidé dobří i špatní. Nicméně za ty roky v Řecku jsem se buď setkala, randila anebo pracovala s různými typy mužů a všichni měli do jisté míry něco společného (proto to mé osobní rozřazení na základě mé vlastní zkušenosti, rozhodně to nemusí být pravidlem). 1. typ – MAMAKIAS (mamánek) Nejčastěji se s nimi setkáte na ostrovech, kde panuje poklidná atmosféra a tradice rodiny. Jak je poznáte? Jednoduše. Maminka jim volá třeba i 5krát denně. Neberte mě špatně, je samozřejmě naprosto v pořádku, když má maminka ráda svého syna a pravidelně si s ním volá, ale ne, když je mu 35 a ptá se ho, zdali již jedl a co a zdali mu to stačí a s kým, a jak se vyspal, a jestli nepotřebuje navařit nebo vyprat. Znala jsem jednoho